Ahlsell Expertti - Hanna Penttilä, Markkinoinnin asiantuntija
Ahlsellin kuusihenkisessä markkinointitiimissä työskentelee markkinoinnin asiantuntijana myös Hanna Penttilä. Hänen päävastuullaan ovat isot kampanjat, kuten Experttipäivät, ja orgaaninen some eli sosiaalisen median sisällöt lukuun ottamatta maksettua mainontaa. Asiantuntevassa tiimissä kaikki auttavat kuitenkin toisia, ja roolien rajat ovat välillä häilyviä.
Ennen uraansa Ahlsellilla Hanna työskenteli markkinointisuunnittelijana sähkötukku EL-Parts Oy:ssä, jonka Ahlsell osti keväällä 2022. Yrityskaupan jälkeen EL-Parts toimi reilun vuoden Ahlsellin tytäryhtiönä, mutta vähitellen Hanna integroitiin yhä tiiviimmin Ahlsellin markkinointiprojekteihin, ja Ahlsellin markkinointitiimin jäsen hänestä tuli vuoden 2023 alussa.
”EL-Partsilla vastasin markkinoinnista yksin, joten siinä mielessä työ siellä oli erilaista. Ahlselilla parasta onkin ollut huipputiimi, jonka kanssa voi sparrailla ja jossa jokaiselta voi oppia työhön jotain uutta”, Hanna kertoo.
Kaksikymmentä vuotta alalla ollut Hanna on koulutukseltaan mediatekniikan insinööri, ja hän on työskennellyt markkinoinnin tehtävissä sekä kuluttaja- että tukkukaupan aloilla. Hän on tehnyt monipuolisesti erilaisia markkinoinnin töitä graafisesta suunnittelusta ja tuotannoista kokonaisvaltaiseen markkinoinnin suunniteluun. Lisäksi Hanna on aikaisemmissa työpaikoissa muun muassa kirjoittanut artikkeleita sekä suunnitellut ja toteuttanut mainoskuvauksia.
”Työni on ollut todella monipuolista ja vaihtelevaa. Olen saanut taittaa julkaisuja yhden palstan automainoksista satasivuisiin asiakaslehtiin sekä suunnitella layouteja verkkosivuista messuosastoihin. Aiemmissa työpaikoissa lähes kaikki markkinointi on tehty aina talon sisällä, mikä on mahdollistanut tehtävien laajan kirjon materiaalien tuotannosta markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen”, Hanna kertoo.
Vaihtelevaa ja monipuolista työ on myös Ahlsellilla; esimerkiksi Experttipäiviä tehtäessä saattaa vierähtää päiviä koneella istuen taittotöiden parissa, kun taas toiset päivät voivat koostua esimerkiksi erilaisista palavereista, markkinoinnin kehittämisestä ja somevideon kuvauksista. Vaikka Hannan on vaikeaa kuvailla tyypillistä työpäivää, suurin osa työpäivistä alkaa kuitenkin samalla tavalla:
”Aloitan yleensä työpäivän kotona, vaikka en pitäisikään etäpäivää. Ensimmäisen kahvikupin kanssa luen sähköpostit ja teen nopeat ad hoc -hommat alta pois. Kun lapset on lähteneet kouluun ja työt ovat sopivassa vaiheessa, ajelen joko Tuusulan tai Äyritien konttorille. Matkaa molempiin on vain kymmenisen minuuttia, mutta usein joku päivänpolttava ajatussolmu aukeaa siinä ajellessa.”
Rauhallisen ja rennon mutta tarkan Hannan tärkein latautumiskeino on ollut jo pitkään kuntokoris. Harjoitukset hänellä on 3–4 kertaa viikossa, ja kentällä ei pahemmin työasioita ehdi miettiä. Lisäksi Hannan pitävät liikkeessä kaksi alakouluikäistä lasta harrastuksineen. Myös luonnossa liikkuminen ja patikointi auttavat palautumaan välillä hektisestä arjesta.
Faktaruutu: Hanna Penttilä
Toimenkuva: Markkinoinnin asiantuntija
Ahlsellilainen: Osittain huhtikuusta 2022 ja virallisesti 1.7.2023 alkaen
Toimipiste: Tuusula, mutta työskentelee paljon myös Äyritien toimistolla
Motto: Jos tehdään, niin tehdään kunnolla.
Teksti: Riikka Autio, Viuleva Group Oy